14 Νοε 2018

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ : ΔΕΚΑ

Γειά και χαρά, Χαρά εδώ!

Όπως ξέρετε, μέσα από αυτό το blog μοιράζομαι μαζί σας όσα με κάνουν πραγματικά χαρούμενη, βιβλία, ταξίδια, ταινίες κ.τ.λ. Κάτι που ακόμα αγαπώ πολύ είναι το θέατρο! Το θέατρο πάντα με μάγευε και με γοήτευε! Και μου αρέσει να δίνω σημασία σε ολες τις λεπτομέρειες που το απαρτίζουν! Σκηνικά, ερμηνείες ηθοποιών, σκηνοθεσία, ρούχα, και φυσικά το σενάριο! Και αν κάτι με μαγνητίζει ακόμα περισσότερο είναι οι ελλείψεις όσων ανέφερα παραπάνω...Τι θα λέγατε να πηγαίνατε σε μια παράσταση χωρίς σενάριο; Που οι δικές σας ιδέες και σκέψεις θα την κάνουν πραγματικότητα;

Η θεατρική ομάδα ΔΕΚΑ έχει βαλθεί να μας αποδείξει πως μια θεατρική παράσταση μπορεί να γεννηθεί από το τίποτα. Χωρίς σενάριο, με το ταλέντο, τη φαντασία και τις γνώσεις των ηθοποιών, η ομάδα ΔΕΚΑ μας καλεί στο θέατρο playback,σε μια παράσταση που γεννιέται μέσα από τις ιδέες των θεατών χωρίς οι ηθοποιοί να έχουν προσχεδιάσει κάτι από πριν.




Το θέατρο playback βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό. Εκτός από γνώσεις υποκριτικής όμως απαιτούνται και γνώσεις ψυχολογίας, αφού η ομάδα ΔΕΚΑ αυτό που προσπαθεί να κάνει είναι να ''μιλήσει'' στην καρδιά του κάθε θεατή. Να ''πάρει'' τις σκέψεις και τις ιδέες του, να μπει μέσα τους και να τις μεταφέρει δραματουργικά στην σκηνή. Μέσω του λόγου, των κινήσεων και των ήχων κάθε ιστορία αποδίδεται με έναν σουρεαλιστικό τρόπο, ούτως ώστε να καταφέρει να βγάλει στην επιφάνεια κρυφές σκέψεις και καλά κρυμμένα συναισθήματα. 

Η ομάδα ΔΕΚΑ ασχολείται με το θέατρο Playback από το 2016, και έχει δώσει πολλές παραστάσεις μεταξύ άλλων και σε διάφορες κοινωνικές μονάδες ( εθελοντικά σε γηροκομεία, κέντρα απεξάρτησης κ.α.π.) τονίζοντας την ανάγκη για επικοινωνία και βαθύτερη έκφραση. Δεν πρέπει εξάλλου να ξεχνάμε ότι το θέατρο θα έπρεπε να στοχεύει σε αυτήν. 



Οι πλήρως καταρτισμένοι ηθοποιοί της ομάδας ΔΕΚΑ, εκτός από τις θεατρικές τους παραστάσεις, διοργανώνουν ένα σεμινάριο εκμάθησης τεχνικής θεάτρου playback, (μάθετε εδώ περισσότερες λεπτομέρειες για το σεμινάριο) το οποίο απευθύνεται σε ηθοποιούς, ερασιτέχνες και επαγγελματίες, αλλά και σε όσους από εσάς θέλουν να αναπτύξουν τα εκφραστικά τους μέσα, και να ''πάρουν'' όσα μπορεί να τους προσφέρει η επαφή και η επικοινωνία.



Μιας και βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον το συγκεκριμένο είδος θεάτρου, γεννήθηκαν πολλές απορίες μέσα μου, σχετικά με το πως επηρεάζει τον θεατή αλλά και τον ίδιο τον ηθοποιό! Έτσι, με μεγάλη χαρά, τα παιδιά δέχτηκαν να τα...ανακρίνω και να μεταφέρω και σε εσάς όλα τα ερωτήματα μου και τις απαντήσεις τους! Πάμε λοιπόν να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τους ηθοποιούς της ομάδας ΔΕΚΑ, καθώς και περισσότερα πράγματα για το θέατρο playback!



1. Περιέγραψε μου τους ΔΕΚΑ, με δέκα επίθετα! (και όχι τα δικά σας - γέλια!)

ΝΕΑΝΙΚΟΙ ( ε καλά, έχουμε και μια ηλικιωμένη), ΤΡΕΛΟΙ , ΟΝΕΙΡΟΠΑΡΜΕΝΟΙ, ΑΙΘΕΡΟΒΑΜΟΝΕΣ, καθόλου ΦΙΛΟΧΡΗΜΑΤΟΙ, αλλά ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΟΙ σε όσους το χρειάζονται, επιλέγουν το ΧΡΗΣΙΜΟ θέατρο, επειδή είναι ΛΥΤΡΩΤΙΚΟ γι'αυτούς...Παλεύουν για να κατακτήσουν τον τίτλο του ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ (γέλια, όλοι μαζί!)

2. Τι διαφορετικό προσφέρει το θέατρο playback στον θεατή;

Σε μια παράσταση playback δεν υπάρχει κείμενο. Το κείμενο δημιουργείται την ώρα της παράστασης. Όποιοι θεατές θέλουν μοιράζονται με τους ηθοποιούς και το κοινό προσωπικές τους ιστορίες, σκέψεις, συναισθήματα, όνειρα και η ομάδα των ηθοποιών τις δραματοποιεί εκείνη τη στιγμή.Με λόγο, ήχους, κίνηση και στοχεύοντας στη συμβολική απόδοση της ιστορίας. Οι ηθοποιοί αναζητούν το ''από κάτω κείμενο'' της κάθε ιστορίας, σεβόμενοι ταυτόχρονα-απόλυτα, αυτό που ακούστηκε. Μπορεί κάποιος να πει ότι δεν είναι θέατρο, αλλά ψυχοθεραπεία. Δεν είναι έτσι όμως, επειδή μας απασχολεί ιδιαίτερα η αισθητική, και η υποκριτκή στις ερμηνείες των ηθοποιών. Από την άλλη μεριά, μας δίνει χαρά αν κάποιος αναγνωρίσει τα συναισθήματα του βλέποντας την ιστορία του και ακόμα μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση αν δώσει λύσεις σε ζητήματα που τον απασχολούν. Αυτή η ιδιαιτερότητα του θεάτρου playback είναι που το κάνει χρήσιμο σε ανθρώπους. Ποιός είναι αυτός που μπορεί να καυχηθεί πως έχει λυμένα όλα τα θέματα που τον απασχολούν; ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΣ



3. Τι διαφορετικό προσφέρει το θέατρο playback σε έναν ηθοποιό;

Στο ''κανονικό'' θέατρο, ο ηθοποιός έχει τον χρόνο του. Να μάθει τα λόγια του, τις κινήσεις, να ψάξει το κρυφό κείμενο του ρόλου του. Και αφού τα ανακαλύψει όλα αυτά, παίζει κάθε μέρα το ίδιο. Στο playback ο ηθοποιός πρέπει να σκεφτέι, να τα βιώσει και να τα ''πάιξει'' εκείνη τη στιγμή. Είναι μια διαδικασία που καλλιεργεί την εγρήγορση, τα αντανακλαστικά της ψυχής, μα πάνω από όλα καλλιεργεί την ενσυναίσθηση. Επειδή αν ο ηθοποιός ''δεν μπει στα παπούτσια'' του αφηγητή της ιστορίας, θα παίξει μόνο το περίγραμμά της, που δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Στόχος του ηθοποιού είναι να βρει από την ιστορία που άκουσε, το κομμάτι εκείνο που ταυτίστηκε, και να το ερμηνέυσει μέσα από τα μάτια του αφηγητή, χωρίς την προσωπική του ερμηνεία. Δεν υπάρχει καλύτερη άσκηση! ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΔΕΛΑΚΑ



4. Δεδομένου ότι η παράσταση είναι αυοτσχεδιαστική, και βασίζεται πάνω στις σκέψεις του κοινού, εάν μπορούσες να έχεις κάποιο διάσημο πρόσωπο ( ζωντανό ή μη) στο κοινό, ποιό θα ήθελες να είναι αυτό και γιατί; 

Χμμμ... Μάλλον θα διάλεγα ένα πρόσωπο αντισυμβατικό, με πλούσιο παρελθόν και υποσχόμενο μέλλον... Που παράτησε το σχολείο στα 13, έζησε μια παραβατική εφηβεία και κατάφερε να γίνει ο... Ζεράρ Ντεπαρντιέ! Θα ήθελα πολύ να ακούσω τις ιστορίες του! ΛΙΛΑ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΥ



5. Πόσο εύκολη/ δύσκολη είναι η προετοιμασία για μια παράσταση χωρίς σενάριο;

Ούτε εύκολη, ούτε δύσκολη, είναι αυτοψυχαναλυτικά ενδιαφέρουσα, μιας και η ομάδα στις πρόβες μοιράζεται δικές της ιστορίες. ΑΛΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

6. Υπήρχε κάποια πρόταση του κοινού που το αποτέλεσμά της σου έμεινε χαραγμένο; Εάν ναι, γιατί;

Κάποιος θεατής μια φορά, μοιράστηκε μαζί μας μια απώλεια που τον είχε σημαδέψει. Μετά τη δραματοποιήση της ιστορίας του, μας είπε ότι λυτρώθηκε από ένα βάρος που κουβαλούσε χρόνια. ''Θα το βάλω σε εσωτερικό κουτάκι, ως τώρα το κουβαλούσα στην τσέπη μου'', μας είπε. Ήταν εξίσου λυτρωτικό και για εμάς! Μια άλλη φορά, ένα κοριτσάκι μας είπε ότι αυτό που ήθελε πραγματικά ήταν να πετάξει μακριά σαν ελεύθερο πουλί, ότι η ζωή της ήταν μέσα σε ένα κλουβί. Συνδεθήκαμε κατευθείαν μαζί της, τόσο, που στο τέλος της παράστασης  της αφήσαμε το κίτρινο τούλι του καναρινιού, την ''Ελευθερία''. Το συναίσθημα ήταν τόσο δυνατό, σαν να την απελευθερώσαμε για πάντα! ΘΑΛΕΙΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΚΗ


7. Οι παραστάσεις σας συνδυάζουν την υποκριτική με την ψυχολογία. Τελικά, το σημερινό θέατρο, αποτελεί ένα είδος ψυχανάλυσης; Και εάν όχι, πιστεύεις θα έπρεπε;

Οποιουδήποτε είδους θέατρο είναι ψυχαναλυτικό, και γι'αυτό είναι λυτρωτικό. Αυτό βέβαια συμβαίνει όταν έχει σαν κίνητρο τη λύτρωση, την ανύψωση της ψυχής, την κάθαρση. Δεν το βλέπουμε παντού. Μπορούμε να διακρίνουμε και ''άλλα'' κίνητρα- και αυτό δεν αφορά μόνο στους υποψιασμένους θεατές. Τελικά σημασία δεν έχει το ''τι;''- θέατρο-, αλλά το ''πώς''-αισθητική- και το ''γιατί''-κίνητρο.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΑΣΙΟΥ



8. Έχετε παίξει σε διάφορες κοινωνικές μονάδες. Υπήρχε κάποιο κοινό που σε γέμισε ή σου πρόσφερε περισσότερα σαν ηθοποιό αλλά και σαν άνθρωπο;

Κάποτε πάιξαμε για μια κοινωνική δομή, που είχε μόνο 4 εξυπηρετούμενους εκείνη την εποχή. Ήταν και για εμάς πρωτόγνωρο. Πιστεύαμε ότι η παράσταση θα τελειώσει πολύ γρήγορα. Πόσες ιστορίες θα μοιραζόντουσαν; Και κράτησε περισσότερο από κάθε άλλη παράστασή μας. Συνδεθήκαμε μαζί τους, κλάψαμε και γελάσαμε παρέα. Δεν άφηναν να τελειώσει η παράσταση, ούτε και εμείς θέλαμε να τελειώσει. Όταν παίζουμε για ανθρώπους που χρειάζονται κοινωνική υποστήριξη, πάντα αναπτύσσονται ιδιαίτερες σχέσεις μεταξύ μας, αλλά η σύνδεση εκείνη την ημέρα, ήταν μοναδική. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΛΟΥΒΑΤΟΥ



9. Ποιοί είναι οι στόχοι των ΔΕΚΑ;

Να συνεχίσουμε να υπάρχουμε αρχικά. Δεν είναι εύκολο να συνδυαστεί ο βιοπορισμός με τον εθελοντισμό και την αλληλεγγύη. Αυτό που ακούμε συχνά από τους υπεύθυνους των δομών που επισκεπτόμαστε είναι πως θα ήθελαν ιδανικά να πηγαίνουμε μια φορά το μήνα, αφού οι παραστάσεις μας λειτουργούν θεραπευτικά για τους εξυπηρετούμενους. Άλλος στόχος μας είναι να κάνουμε το θέατρο Playback ευρύτερα γνωστό. Να εκπαιδεύσουμε σε αυτό το είδος περισσότερους ανθρώπους. Να επισκεφτούμε όσους περισσότερους χώρους χρειάζονται κοινωνική υποστήριξη. Να βελτιωνόμαστε συνεχώς, για να μπορούμε να υποστηρίζουμε με συνέπεια αυτό το είδος κοινωνικού θεάτρου. ΛΙΝΑ ΝΤΑΜΑΝΗ

10. Τέλος, πες μας τουλάχιστον έναν καλό λόγο για να παρακολουθήσει κάποιος το σεμιναριο υποκριτικής playback!

Να αναπτύξει την ενσυναίσθησή του! Να γίνει καλύτερος άνθρωπος, αρχικά ως ακροατής, και έπειτα ως φορέας μιας ιστορίας πορσωπικής, που κάποιος είχε την ανάγκη και το θάρρος να μοιραστεί. Ακούω το βίωμα σου και το ζωντανεύω στη σκηνή! ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΟΥΛΤΣΟΣ-ΔΑΜΟΥΛΑΚΗΣ 


* Ευχαριστώ πολύ τους ηθοποιούς της ομάδας ΔΕΚΑ, για τη συνέντευξη που μου παραχώρησαν.

* Περισσότερες λεπτομέρεις με τους χώρους και το κόστος διεξαγωγής των μαθημάτων θεάτρου playback, μπορείτε να βρείτε εδώ 


Share this PostPin ThisShare on Google PlusEmail This

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Copyright © by Jiubilo. All rights reserved. Powered by Blogger. Designed by El Design